2020-11-13

Kto kupuje mieszkania?


Czy cel inwestycyjny jest wciąż najczęstszym bodźcem determinującym zakup nieruchomości? Zadaliśmy sobie to pytanie badając rynek nieruchomości w III kw.2020r. 

Kim są nabywcy?

Analizując dane z raportu Barometr Metrohouse i Gold Finance III kw. 2020 r., widać, że najbardziej aktywną grupą pod względem zakupowym są osoby między 30-tym a 40-tym rokiem życia. Zakupy dokonywane przez tę grupę wiekową stanowią 44% wszystkich transakcji. To więcej, w porównaniu z ubiegłym rokiem – wówczas było to 35%. Nabywcy z tej grupy wiekowej są również najbardziej aktywni w sprzedaży, tam odpowiedzialni są za 39% transakcji na rynku wtórnym.

40-50 lat to grupa wiekowa, która ma swój częsty wkład (17%) w zakup nieruchomości. Co ciekawe, transakcji tej grupy jest znacznie mniej niż w III kw. 2019r, kiedy z ich udziałem odbyło się 26% transakcji.

Kolejna grupa, która kupowała mniej, natomiast statystycznie średnia cena za metr kwadratowy była najwyższa, to grupa klientów między 20-tym a 30-tym rokiem życia (14%). Zarejestrowaliśmy spadek ich aktywności, gdyż porównując do ubiegłego roku, ta sama grupa wiekowa dokonywała 18% transakcji. Najrzadziej również występują jako strona sprzedająca, gdyż ich transakcje sprzedażowe osiągają zaledwie 2% wszystkich transakcji rejestrowanych przez agencję Metrohouse.

Jeszcze rzadziej pojawiały się transakcje w grupie 60+ (13%), ale ich aktywność wzrosła, biorąc pod uwagę III kw.2019 r., kiedy znaleźli się w zaledwie 8% transakcji. Co ciekawe, to wśród tej właśnie grupy zarejestrowaliśmy zakup najmniejszych lokali.


Powody zakupu nieruchomości


Wśród najczęściej pojawiających się powodów zakupu wciąż przeważają cele inwestycyjne. Inwestycja rozumiana jest jako zakup mieszkania pod wynajem długo- lub krótkoterminowy, ale też np. nabycie lokalu dla studiujących dzieci. To aż 35% wszystkich transakcji. Statystyki z ubiegłego roku są dokładnie pokazują dokładnie taki sam wynik. Zaraz potem w statystykach pojawia się, tak jak rok wcześniej, zakup pierwszej nieruchomości (25%). Przeprowadzka do większej nieruchomości to również częsty powód (24%), i tu porównując ubiegły rok możemy dostrzec, że nabywcy częściej kupują większe nieruchomości. W III kw.2019 r tego typu transakcje stanowiły 13% ogółu. Znacznie rzadziej jest to obecnie przeprowadzka do innego miasta lub do mniejszej nieruchomości (7%). W ubiegłym roku zmiana lokum na mniejsze stanowiła 4%, co również daje nam nowe światło, na grupę 60+, która tego wyboru dokonuje statystycznie najczęściej. 


W jakim celu klienci sprzedają nieruchomości?


Sprzedaż determinują zazwyczaj te same powody, które prowokują zakup. Najczęstszy powód dla którego nieruchomości zostają sprzedane, bo aż 26% wszystkich transakcji, to potrzeba przeprowadzki do większego lokum. Ale to też chęć zmiany mieszkania na mniejsze, odblokowanie środków finansowych zamrożonych w nieruchomościach, cele inwestycyjne w inne nieruchomości lub przeprowadzka do innego miasta. 


Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

"Chciałabym podziękować Pani Laurze. Jest to przemiła osoba. Czuliśmy się bardzo zaopiekowani, regularnie się kontaktowała, to była rzeczywista współpraca trwająca dłuższy czas. To jedyny pośrednik, który wytrwale i naprawdę szukał nam nieruchomości. Ze swojej strony mogę zagwarantować,że jak najbardziej polecam Metrohouse".

— Anna P.