2018-09-26
Ile trwa sprzedaż mieszkania?
Ile trwa sprzedaż mieszkania? To pytanie zadają sobie wszystkie osoby, które podejmują decyzję o zbyciu własnego lokum. Różnice w czasie oczekiwania na nabywcę są naprawdę duże. Średnie czasy sprzedaży przeanalizowała sieciowa agencja nieruchomości Metrohouse.
Czas sprzedaży zależy od miasta
Do opracowania wybrano 15 największych miast, w których Metrohouse posiada biura nieruchomości. - Należy wziąć pod uwagę, że podane średnie czasy sprzedaży mogą być nieco dłuższe, ponieważ część sprzedających próbuje dokonać transakcji samodzielnie, a oferta trafia do biura nieruchomości po pewnym czasie od pojawienia się na rynku. Mimo tego zastrzeżenia, warto wiedzieć, ile przeciętnie może potrwać sprzedaż mieszkania, mówi Marcin Jańczuk z Metrohouse.
Z przeprowadzonych wyliczeń wynika, że najszybciej można znaleźć klienta na mieszkanie w Lublinie. Od momentu rozpoczęcia sprzedaży w biurze nieruchomości do znalezienia klienta zdecydowanego na zakup mija średnio 49 dni. Słynące z akademickich tradycji miasto jest też skutecznie monitorowane przez inwestorów, którzy nabywają lokale w celu wynajmu studentom. To oni napędzają lokalny rynek nieruchomości. Kolejne miejsca pod względem szybkości sprzedaży należą do Torunia i Bydgoszczy (odpowiednio 76 i 78 dni). Następne miejsca zajmują Rzeszów (82 dni), Kielce (83 dni), Olsztyn (91 dni) i Elbląg (92 dni).
Średnio równo 100 dni musieli czekać na zdecydowanego klienta właściciele mieszkań do sprzedaży w Katowicach. Patrząc przez pryzmat innych miast jest to całkiem dobry wynik, ponieważ jak się okazuje w największych polskich miastach czas oczekiwania na sprzedaż jest najdłuższy. Przykładowo w Gdańsku jest to 135 dni, w Warszawie 140 dni, a w Poznaniu nawet 167 dni. – W dużych miastach rynek wtórny musi rywalizować z bogatą ofertą deweloperów. Dodatkowo do wydłużenia czasu sprzedaży przyczynia się wysoka podaż mieszkań w największych metropoliach. Na szybką sprzedaż mogą liczyć lokale o rynkowej wycenie, w dobrych lokalizacjach, dodaje Marcin Jańczuk.
Od czego zależy czas sprzedaży?
Czas sprzedaży mieszkania jest uzależniony od bardzo wielu czynników. Najważniejszym z nich jest cena wystawionej do sprzedaży oferty. – Sprzedający wychodzą z błędnego przekonania, że pierwsza cena ofertowa powinna być zawyżona, zawierać dość pokaźny margines negocjacyjny. Niczym nieuzasadniona wysoka wycena nieruchomości powoduje całkowity brak zainteresowania ze strony potencjalnych nabywców i wydłużający się w nieskończoność czas ekspozycji oferty na rynku. Z kolei późniejsze nagłe korekty ceny w dół sprawiają, że osoby obserwujące ofertę zaczynają zastanawiać się nad przyczyną nagłej zmiany ceny, co wzbudza dodatkowe podejrzenia, komentuje Piotr Kerner, dyrektor regionalny w Metrohouse. Innym czynnikiem jest lokalizacja. Długi dojazd do centralnych rejonów miasta, brak dostatecznej komunikacji i infrastruktury lokalnej – to wszystko sprawia, że rezygnujemy zakupów mieszkań w pewnych rejonach miasta. Jak wynika z obserwacji Metrohouse, istotne znaczenie ma obiegowa opinia na temat określonych osiedli. W każdej miejscowości są miejsca które cieszą się mniejszym lub większym prestiżem. Wizerunek dzielnicy odgrywa niebagatelną rolę w procesach decyzyjnych klientów.
Powodem przedłużającego się czasu sprzedaży może być też m.in. niezbyt funkcjonalny układ pomieszczeń, złe gospodarowanie budynkiem i okolicznymi terenami, ale także słabo zurbanizowana okolica, bliskość terenów przemysłowych, itd. Nawet atrakcyjnie wycenione mieszkanie może być trudne do sprzedaży jeżeli np. znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie trasy szybkiego ruchu, bądź ekspozycja okien mieszkania sprawia, że mieszkanie rzadko uświadczy promieni słonecznych.
Rekordowe czasy sprzedaży odnotowane przez doradców Metrohouse przekraczają 24 miesiące. Wprawdzie tak długi czas oczekiwania na klienta należy do rzadkości, ale nieugięta postawa negocjacyjna oraz niekoniecznie atrakcyjne mieszkanie to mieszanka, która może przyczynić się do nadmiernie długiego czasu sprzedaży.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).