2013-01-07
Chcesz sprzedać? Zainwestuj
Czas sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym coraz bardziej się wydłuża. Według statystyk agencji nieruchomości Metrohouse na sprzedaż mieszkania w Warszawie trzeba czekać prawie pięć miesięcy. Dzięki kilku prostym zabiegom możemy zwiększyć zainteresowanie ofertą.
Home staging
Odpowiedzią na trudną sytuację sprzedających są usługi home stagingu, których celem jest profesjonalne przygotowanie mieszkania do sprzedaży, a w rezultacie zwiększenie szans na sprzedaż nieruchomości w oczekiwanej przez właściciela cenie. Home staging cieszy się największą popularnością w Stanach Zjednoczonych, gdzie funkcjonuje na rynku obrotu nieruchomościami już od lat 70-tych XX w. Przeprowadzane tam badania dowodzą, że odpowiednie działania w tym zakresie pozwalają skrócić czas sprzedaży nawet do 40 proc. Podstawą działania specjalistów od home stagingu jest działanie w oparciu o niewielkie budżety. W praktyce nawet drobne czynności wykonane samodzielnie przez właściciela mieszkania mogą przyczynić się do poprawy postrzegania oferty przez klientów.
Specjaliści firmy Bes Studio przygotowali kilka porad dla właścicieli mieszkań do sprzedaży. Doradcy biura nieruchomości Metrohouse podzielili je na trzy grupy, w zależności od rzeczywistego wpływu porady na sprzedaż. Trzy gwiazdki oznaczają, że porada bardzo skutecznie zwiększa atrakcyjność oferty i najbardziej przekłada się na proces sprzedaży.
Dokonaj drobnych napraw ***
Dokończ wszystkie prowadzone prace remontowe. Zadbaj o naprawę drobnych usterek. Wiszące gniazdko, zepsuta klamka, migająca żarówka: to wszystko dla kupującego są sygnały, że w mieszkaniu jest jeszcze dużo do zrobienia.
Po prostu posprzątaj ***
Nie wybiórczo, tylko w każdym pomieszczeniu. Zapakuj i usuń z mieszkania wszelkie zbędne przedmioty, które sprawiają, że lokal wydaje się mniej przestronny. Niedopuszczalna jest brudna kuchenka czy toaleta. Rozsypane psie chrupki, koci żwirek czy kurz w kątach także nie pomoże sprzedać mieszkania.
Prezentuj przy świetle dziennym ***
Zapraszaj potencjalnych kupców w takich godzinach, aby mogli obejrzeć nieruchomość przy dziennym świetle. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie w kuchni, łazience, przedpokoju – gdy trzeba, wymień żarówki na mocniejsze.
Zadbaj o spokój ***
Na czas wizyty potencjalnego nabywcy zatroszcz się, aby w mieszkaniu nie przebywały zwierzęta. Często małe dzieci także skupiają uwagę klientów – zadbaj opiekę nad nimi podczas prezentacji. Pozwól kupującemu skupić się na nieruchomości.
Pomyśl o dodatkach **
Postaraj się o delikatne dodatki, które ożywią przestrzeń. Zawieś w kuchni świeże ściereczki, a w łazience czyste, jasne ręczniki.
Stwórz neutralną przestrzeń **
Za każdym razem, kiedy mieszkanie będzie prezentowane potencjalnemu sprzedającemu postaraj się usunąć z otoczenia rodzinne fotografie, dziecięce rysunki na lodówce, rzucające się w oczy pamiątki rodzinne. Potencjalny nabywca musi wyobrazić sobie siebie mieszkającego w lokalu. Jeśli znajdzie się w samym środku życia rodzinnego obecnego właściciela, nie będzie mógł tego zrobić.
Dopasuj mieszkanie do gustu większości *
Należy w taki sposób zaaranżować wnętrze mieszkania, aby przypadło do gustu jak największej liczbie potencjalnych najemców. Nie musisz dokonywać radykalnych zmian. Czasem wystarczy przemalować kolory ścian na bardziej stonowane, a zasłony i narzuty wymienić na jasne.
Usuń dywany *
Dywany przyczyniają się do zmian w postrzeganiu proporcji pomieszczeń. Ciemne zmniejszają pokój, podłużne wydłużają i zwężają już wąski przedpokój.
Okiem architekta i pośrednika
Działający na rynku architekci podkreślają, że nie przywiązujemy dużej uwagi do przygotowania mieszkań na sprzedaż. - W Polsce nie przywiązuje się wagi do wyglądu wystawionej do sprzedaży nieruchomości. Jedną rzeczą, jaką robi część osób jest gruntowne sprzątanie. Doradzanie klientom w tym zakresie kończy się często stwierdzeniem, że sama usługa doradcza jak i realizacja są zbyt drogie, mówi Anna Sadowska z firmy urzadzamypodklucz.pl. Specjalistka twierdzi, że prawdziwym utrapieniem mieszkań wystawianych do sprzedaży są drobne usterki, których naprawa wiąże się z zainwestowaniem naprawdę niewielkich środków. - Zastanówmy się, jakie wrażenie wywarłoby na nas wyrwane gniazdo elektryczne, potłuczona lampa, zagrzybione fugi i silikony. Właściciele zawsze twierdzą, że są to drobnostki i niewielkim nakładem kosztów możemy to sobie naprawić po zakupie. Do tej samej kategorii napraw koniecznych powinny należeć obluzowane drzwiczki mebli stałych, uchwytów meblowych, zamocowanie obluzowanych kranów, dodaje Anna Sadowska.
Pośrednicy Metrohouse zwracają uwagę na praktyczne aspekty samej prezentacji mieszkania: - Najlepszym rozwiązaniem jest prezentacja mieszkania przez pośrednika, który zajmuje się jego sprzedażą. Klienci kupujący czują się wówczas komfortowo, a właściciel nie jest narażony na przykre opinie, mówi dyrektor Silwana Piotrowicz z Metrohouse, która od wielu lat zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży nieruchomości. Doradcy jednak podkreślają, że propozycje zmian sugerowane przez specjalistów spotykają się z dużym oporem, ponieważ właściciele mieszkań są często przekonani o wyjątkowości swojej oferty.
Większość doradców Metrohouse zwraca uwagę, że podstawą przygotowania mieszkania do sprzedaży jest jego posprzątanie i wywietrzenie pomieszczeń. Wspominają, że podczas oględzin nieruchomości z zainteresowanymi zakupem klientami najbardziej przeszkadza ogólny nieład, który bywa odbierany jako brak szacunku wobec gościa. Do kanonu grzechów głównych właścicieli prezentujących mieszkanie wchodzi:
• gotowanie posiłku podczas wizyty klienta,
• porozrzucane rzeczy osobiste,
• nieadekwatny do sytuacji ubiór sprzedającego (tak, tak, to się zdarza),
• brak miejsca na powieszenie płaszcza klienta,
• palenie papierosów w obecności klienta,
• głośna muzyka i włączony telewizor,
• zasłonięte rolety/żaluzje/zasłony.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).